Berenguer de Saltells, rebel de la terra (Cerdanyola, c.1318-1358?)
|
1.
Cronologia del desenllaç Berenguer-Biure.
2.
Resum del desenllaç Berenguer-Biure
3.
Què ens ha quedat avui dels Saltells?
1.
Cronologia del desenllaç Berenguer-Biure
Data |
Fet |
??-??-1347 |
Benvinguda
de Saltells, mare de Berenguer, va morir |
07-03-1347 |
Ramon
de Saltells, pare de Berenguer, va fer testament i va donar al monestir de
Sant Cugat les seves terres i possessions. |
26-04-1348 |
Ramon
de Saltells va morir |
29-06-1348 |
L’abat
Bernat de Vallseca va morir, víctima de la pesta negra. |
26-04-1348 |
Ramon
de Saltells va morir |
??-??-1349 |
Reaparició
de Berenguer, com “ciutadà de Barcelona” i reclamant l’herència
paterna. |
15-05-1350 |
Sentència
arbitral de Pere ça Rovira que obligava al monestir a vendre el mas de
Saltells i pagar a Berenguer 47.340 sous. |
22-10-1350 |
Andreu
d’Olivella, jueu de Barcelona, va oferir 48.000 sous per la compra del
mas de Saltells. |
22-10-1350 |
Roger
de Rossanes i Francesc de Togores van visitar l’abat Arnau de Biure i li
van demanar que complís els termes de la sentència arbitral. |
29-11-1350 |
Pere
de Lledó, procurador de Berenguer de Saltells, va presentar una protesta
notarial davant l’abat per incompliment de la sentència |
25-12-1350 |
Un
grup de sis persones, encapçalades per Berenguer de Saltells va donar
mort a l’abat de Sant Cugat, durant la missa del gall. |
12-02-1351 |
Sentència
del procés a les Corts de Perpinyà |
25-05-1351 |
Transacció
entre el rei Pere III i el nou abat de Sant Cugat. |
31-05-1351 |
Pere
III va donar el mas de Saltells al seu cuiner Joan de la Guerra. |
13-09-1351 |
Joan
de la Guerra va vendre a Pere Rosseta tots els béns de Saltells per
11.000 sous. |
??-??-1351 |
El
rei Pere va fer vendre el mas de Saltells en pública subhasta i fou
comprat pel nou abat de Sant Cugat. |
Taula
3: Cronologia del desenllaç (1347-1351)
2.
Resum del desenllaç Berenguer-Biure
A continuació es recullen els principals punts que han esdevingut
protagonistes en el desenllaç immediatament posterior a la mort de l’abat
Biure.
3.
Què ens ha quedat avui dels Saltells?
La comunitat catalana en
general i la de Cerdanyola en particular s’han mogut històricament sempre
entre la dualitat rebel·lió i col·laboració,
patriotes i botiflers.
El vessant col·laboracionista està constituït per aquells que ja els
hi està be que ens manin i dominin des de fora. Per tot això, els equilibris
sempre resulten precaris a casa dels laietans. A cada període de rebel·lió li
ha succeït un període de col·laboració. Mentre els Catà i els Cordelles,
propietaris d’origen barceloní de les masies cerdanyolenques del mateix nom,
van lluitar al costat de les idees liberals dels austriacistes, els Marimon van
esdevenir en col·laboradors botiflers del poder instituït, reduccionista,
uniformador i opressor, de Felip V de Borbó. Quelcom semblant passava amb
certes élites de notables locals, aliades del caciquisme i controladores del
sometent i del partit únic, arrenglerades sempre al costat del poder absolut.
Rebel·lió i col·laboració, els dos camins oposats de la nostra gent, de tots
nosaltres.
El vessant rebel i patriòtic és el que pren vida a les velles pedres
dels poblats que esdevenen en signes d’identitat de la gran nacionalitat dels
ibers laietans (amb Martike com a gran líder virtual de tots ells), malgrat que
pels romans no passaven de tribu. És el que s’ha posat de manifest a les
guerres dels Segadors, de Separació, del Francès i a la Guerra Civil, on les
lluites, des de Catalunya, han estat sempre contra exèrcits ocupants, contra
els abusos dels soldats, contra la imposició de monarquies absolutes o de
sistemes militars dictatorials.
Berenguer
de Saltells, insubmís
i rebel, aplega aquells ideals que mai no moren i que els pobles mantenen
vius dins l’espai ocult dels sentiments. Berenguer no accepta la violència
estructural del sistema, es rebel·la contra ell i aplica la violència primària
de la terra, el recurs a les armes per aconseguir canviar aquella altra violència.
Berenguer és el rebel
cerdanyolenc per antonomàsia. Quan se sent trepitjat, ell no accepta pactes
ni bones paraules. Ell demana, exigeix, la restitució immediata dels drets que
li han manllevat fins i tot a contrapèl, al marge dels límits convencionals
establerts.
Mentre hi hagi Martikes
i Berenguers, l’esperit indòmit i
irreductible de la gent de Cerdanyola seguirà triomfant a casa nostra.
Berenguer, el nostre símbol
de la inconformitat, reivindicador dels drets trepitjats!